صفحه اصلي > سایت > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

در نشست خبري سمينار نگاهي نو به سازه هاي بتني با رويكرد دوام و پايايي مطرح شد؛


دكتر سيد مصطفي رضوي: هيئت مديره سازمان آماده هرگونه حمايت از برنامه هاي علمي و آموزشي است به گزارش روابط عمومي سازمان، دكتر رضوي عضو هيئت مديره و نماينده هيئت مديره در كميته آموزش در نشست خبري "همايش نگاهي نو به سازه هاي بتني با رويكرد دوام و پايايي" كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه برگزار گرديد، گفت: هر پيشرفتي در هر جامعه اي نتيجه آموزش و آگاهي است. در هر زمينه اي كه بحث آموزش جدي گرفته شده، نتايج مثبتي حاصل شده و هرجا از آموزش غفلت صورت گرفته جامعه دچار خسران گرديده است. يكي از معضلات آموزش در دو دهه اخير افزايش بي رويه دانشگاه ها بخصوص در زمينه مهندسي است. نتيجه آن اين بوده كه آمار قبولي آزمون ورود به حرفه مهندسي در سال ۹۷ حدود ۱۱ درصد شركت كنندگان بوده است، كه اين امر حاصل عدم اهميت به بحث كيفيت آموزش عالي در دهه هاي قبل بوده كه اثرات بلند مدت آن امروزه بروز كرده است.

وي بيان داشت: در هيئت مديره هشتم سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي اكثر اعضا مدرس دانشگاه بوده و ده نفر از آنها عضو هيئت علمي دانشگاه ها سطح استان هستند و نگاه به مباحث آموزشي كاملاً جدي است. هيئت مديره از بدو آغاز بكار در بحث آموزش در سازمان ورود كرده و آسيب شناسي لازم انجام شده و در حال حاضر شروع به رفع آنها كرده است. از اولين و مهمترين اقدامات برگزاري آزمون هاي_الكترونيكي آنلاين بود كه براي اولين بار در بين نظامات مهندسي كشور در مشهد انجام گرفت.

سازمان با الكترونيكي و بروز كردن تمامي فرآيندها از جمله فرآيندهاي آموزشي در حال ايجاد زيرساختي مطلوب براي حصول نتايج مثبت در كوتاه مدت و دراز مدت است. دكتر رضوي در ادامه افزود: در همين زمينه بايد جهت برگزاري همايش ها به سطح كيفي آنها اهميت زيادي داد. با همت گروه تخصصي عمران سازمان نظام مهندسي برنامه ريزي جهت برگزاري اين همايش آغاز شد و پس از شروع ثبت نام در مدت يك هفته بيش از ۴۰۰ نفر ثبت نام كردند، كه اولاً نشان دهنده نياز جامعه مهندسي در اين زمينه بوده و از طرفي نشان دهنده اهميت به سطح كيفي همايش از جانب متوليان برگزاري است. بايد از گروه تخصصي عمران سازمان بابت دقت در انتخاب سخنرانان كه داراي جايگاه در جامعه علمي و مهندسي در سطح بين المللي هستند، تشكر كنم.

وي افزود: يكي از نكات مثبت اين همايش حضور شهرداري مشهد در كنار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان است. اينكه دو ارگان مهم و دخيل در ساخت و ساز در كنار هم بوده و از توانايي ها و تجربيات هم استفاده كنند مطمئناً اثراتش را هم شهر و هم كشور خواهد گذاشت.

وي در انتها آمادگي هيئت مديره سازمان را جهت هرگونه حمايت از برنامه هاي علمي و آموزشي كه سبب ارتقاء سطح دانش مهندسي و آگاهي مهندسين و افراد دخيل در ساخت و ساز شود را اعلام كرد.

 

 

مهندس نوري:
تعمير هر متر مربع پل‌ها پنج ميليون ريال هزينه دربردارد
به گزارش روابط عمومي سازمان، مهندس نوري كارشناس مسئول نگهداري تقاطع غيرهم‌ سطح شهرداري مشهد در نشست خبري "همايش نگاهي نو به سازه‌هاي بتني با رويكرد دوام و پايايي" كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه برگزار گرديد، بيان داشت: يكي از مواردي كه ضرورت ورود به بحث دوام بتن را ايجاب مي‌كند، هزينه بسيار بالاي تعمير و نگهداري است. يك مترمكعب بتن حدود دو ميليون ريال است. جهت ترميم هر مترمربع پل‌ها به ضخامت ۵ تا ۸ سانتي‌متر چيزي حدود پنج ميليون ريال هزينه مي‌شود. شهرداري در حال حركت به سمتي است كه هزينه‌هاي تعمير و نگهداري را تا حد ممكن كاهش دهد. اين هزينه‌ها مي‌تواند خرج ساخت پل‌ها و گذرگاه‌ها و سازه‌هاي جديد مدرن و پايا در سطح شهر شود.
وي افزود: مستحدثات شهري قابل قيمت گذاري نيستند و در برخي موارد انسداد مسير جهت تعمير هزينه بالاسري زيادي را به مجموعه شهر و شهروندان تحميل مي‌كند به عنوان مثال در حال حاضر ۱۵۱ كيلومتر مسيل در شهر وجود دارد كه ۱۲۱ كيلومتر آن بازسازي شده است. ميزان كانال‌هاي روباز ۱۰۰۰ كيلومتر است، كه هزينه بازسازي آنها اگر بتن مسلح نباشند، متري دو ميليون ريال و اگر از بتن مسلح باشند متري سه ميليون ريال است. ميزان كانال‌هاي سرپوشيده ۶۲۰ كيلومتر است و ۳۰۰ كيلومتر هم در برنامه جهت احداث هستند. در خصوص آسفالت مساحت معابر شهر حدود ۵۵ ميليون مترمربع است. هزينه احداث هر مترمربع آسفالت يك ميليون ريال مي‌شود به عبارتي ارزش معابر شهر ۵۵۰۰۰ مليارد ريال است. با اين آمار ضرورت ساخت سازه‌هاي بادوام براي كاهش هزينه نگهداري كاملاً واضح است.

مهندس خياط: پل ها استراتژيك ترين محورهاي مواصلاتي هستند

به گزارش روابط عمومي سازمان، مهندس خياط رئيس اداره كل نگهداري و تعميرات شهرداري مشهد در نشست خبري "همايش نگاهي نو به سازه هاي بتني با رويكرد دوام و پايايي" كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه برگزار گرديد بيان داشت: اداره تعميرات و نگهداري شهرداري مشهد در سال ۹۲ تشكيل شد كه با چند كارشناس به صورت تخصصي وارد حوزه تعمير و نگهداري پل ها گرديد. حدود سه سال با همان چارت سازماني فعاليت هاي آن كه تعميراتي اضطراري و اورژانسي بود انجام مي شد ولي با شروع دوره جديد شوراي اسلامي شهر اين اداره به اداره كل نگهداري و تعميرات ذيل معاونت فني و عمران شهرداري تغيير كرد. اين اداره كل علاوه بر پل ها به حوزه تعمير و نگهداري همه سازه هاي شهري مرتبط ورود كرده و در حال حركت به سمتي است كه بجاي تعميرات اضطراري و نگهداري، تعميرات پيشبينانه و پيشگيرانه داشته باشد و قبل از اينكه ايرادي بروز كند تمهيدات لازم انديشيده شود.
وي افزود: پل ها هر شش ماه معاينه چشمي مي شوند و سالي يكبار هم معاينه هاي تخصصي روي آنها انجام مي گيرد. يعني اگر مورد خاصي باشد اسناد آن تهيه شده و به فاز تعميرات وارد مي شوند. ارزش پل ها در حال حاضر صدها ميليارد ريال است. چون بسته شدن آنها مي تواند هزينه ها و مشكلات جانبي بسيار زيادي ايجاد كند. هر پل بعد از بارگذاري تبديل به يك شريان اصلي شده و نبض شهر مي شود. پل ها در حال حاضر استراتژيك ترين محورهاي مواصلاتي هستند.
مهندس خياط در ادامه اظهار داشت: مصالح به دو بخش طبيعي و مصنوعي تقسيم مي شوند. مصالح طبيعي از جمله شن و ماسه و سنگ هستند و مصالح مصنوعي از تركيب اين مواد تهيه مي شوند كه بتن يكي از آنها است. اكثر پل ها و كانال هاي آب هاي سطحي سازه هاي بتني دارند. رويكرد جديد شهرداري براي پياده راه سازي نيز استفاده از قطعات بتني است. حتي آسفالت ها را هم در حال حاضر مي توان بتن آسفالتي ناميد. در مجموع مي توان گفت بتن يكي از پرمصرف ترين مصالح شهرها است. لذا ضرورت برگزاري دوره هاي علمي و آموزشي و توجه به اين حوزه كاملاً احساس مي شد و در همين راستا اين اداره كل در كنار سازمان نظام مهندسي ساختمان و سازمان مديريت و برنامه ريزي جهت برگزاري اين همايش اقدام نموده اند.
وي در خصوص برنامه هاي آتي آن اداره كل گفت در بحث نگهداري و تعميرات، هر پل سه قسمت مهم دارد كه اگر خراب شوند بر كل سازه پل تاثير خواهند گذاشت. يكي از آنها درز انبساط است، اگر درز انبساط خراب باشد اوضاع پل در وضعيت قرمز قرار مي گيرد چرا كه در صورت خرابي فشارش را بر روي كل سازه پل وارد مي كند. مورد بعدي نئوپرن ها هستند كه معمولاً سر ستون ها و زير عرشه پل قرار داشته و حالت ارتجاعي دارند. مورد مهم ديگري كه شايد چندان به چشم نيايد و اكثر تخريب ها در سازه بتني پل ها را سبب مي شود آبچكان پل است كه جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي پل را بر عهده دارد. معمولاً بعد از برف از محلول آب و نمك براي پاكسازي سطح پل ها و مسيرها استفاده مي شود. اگر سيستم آبچكان به خوبي كار نكند و محلول هاي نمكي و ديگر ضايعات از سطح پل كاملاً تخليه نگردد، نمك تا مدت ها روي سطوح بتني پل باقي مانده و بعد از هر بارندگي نمك دوباره حل شده و وارد بتن مي شود و سبب تخريب بافت بتن مي گردد. طي اين چند سال اين سه عنصر پل ها تعمير و نوسازي شده است و امسال و سال آينده نگاه ويژه اي بر روي سازه بتني پل ها خواهيم داشت. چرا كه اين موارد مرتفع شده و از اين پس بايد خساراتي كه از اختلال اين سه سيستم به پل ها وارد شده، تعمير و بازسازي شود.
وي در انتها ضمن اعلام اين مطلب كه نظارت و تعميرات يكي از بزرگترين پل هاي شهر كه پل آزادي است با همكاري سازمان نظام مهندسي ساختمان در حال انجام است اظهار اميدواري كرد تا از اين به بعد اينگونه همكاري ها بيشتر شود.

مهندس مروتي: سخنرانان كليدي همايش افراد شناخته شده در سطح جامعه جهاني هستند
به گزارش روابط عمومي سازمان، مهندس جواد مروتي رئيس گروه تخصصي عمران سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در نشست خبري "همايش نگاهي نو به سازه‌هاي بتني با رويكرد دوام و پايايي" كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه برگزار گرديد بيان داشت عمر مفيد ساختمان‌ها در كشور بين ۲۰  تا ۳۰ سال است، اين در حالي است كه يك ساختمان ۲۰ ساله در كشورهاي صنعتي جوان محسوب مي‌شود و عمر مفيد ساختمان ها ۱۰۰ سال است. يكي از دلايل اصلي اين امر حضور و دخالت افراد غيرمتخصص در صنعت ساخت و ساز كشور است.
وي افزود: بتن در دنيا بعد از آب پرمصرف‌ترين ماده است. آمار ساختمان‌هاي بتني در كل كشور بر اساس پروانه‌هاي صادره حدود ۶۵ درصد كل ساختمان‌ها است. در استان خراسان رضوي اين مقدار در حدود ۶ درصد است. در كشورهاي صنعتي هم اين مقدار در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. اين اعداد نشان دهنده اين است كه روش ساخت و ساز ما در مشهد به صورت استثنايي به سمت سازه‌هاي فلزي است. در حالي كه سازه‌هاي بتني از لحاظ عمر و دوام عموماً بهتر از سازه‌هاي فلزي هستند. در بحث فلز خوردگي بالاست و حتي در سازه‌هاي بتني هم  بحث خوردگي آرماتورها يكي از مشكلات اصلي دوام سازه است. يعني ما ساختماني كه بالقوه مي‌تواند عمر بيشتري داشته باشد را كنار گذاشته‌ايم.
مهندس مروتي اظهار داشت: جهت حركت به سمت سازه‌هاي بتني نياز به فرهنگ سازي و كار رسانه‌اي در جامعه و مباحث آموزشي در محافل تخصصي و مهندسي به شدت احساس مي‌شود. اين امر يكي از مواردي است كه ضرورت برگزاري چنين همايش‌هايي را ايجاب مي‌كند.
وي همچنين گفت: در خصوص مواردي كه در جامعه مطرح است، مانند هزينه و سرعت اجرا بايد گفت، تزريق سرمايه تدريجي در ساختمان‌هاي بتني يك مزيت محسوب مي‌شود، در حالي كه در ساختمان‌هاي فلزي در ابتداي امر هزينه بالايي بايد انجام گيرد. همچنين سرعت اجرا به موارد زيادي از جمله دسترسي آسان به امكانات و منابع انساني آموزش ديده دارد و به صرف بتني يا فلزي بودن سازه نمي‌تواند تفاوتي ايجاد كند.
وي در انتها افزود: تلاش شده است كه سطح كيفي همايش بالا باشد. به همين منظور از اساتيد بين‌المللي دعوت به عمل آمده است. آقاي دكتر همايون ابريشمي از سال ۷۵ تا ۸۰ عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي بودند و پس از مهاجرت به كانادا در حال حاضر استاد دانشگاه تورنتو و رايرسون هستند و بعلاوه در صنعت ساختماني كشور كانادا فعال بوده و در يك شركت بزرگ  مهندسين مشاور مشغول به كار هستند و هدف اين بوده تا از تجربيات جامعه مهندسي كشور كانادا در اين همايش استفاده شود. پروفسور رمضانيانپور نيز در حقيقت پدر بتن ايران هستند و بالغ بر ۵۰ سال در حوزه بتن و به صورت خاص بحث دوام بتن فعاليت مي‌كنند. ايشان در سال ۲۰۰۹  به عنوان مرد سال بتن دنيا از طرف انجمن بتن آمريكا كه معتبر ترين انجمن بتن در كل دنياست انتخاب شدند. يك سال استاد مدعو دانشگاه تورنتو و يك سال استاد مدعو دانشگاه توكيو بودند. همچنين عضو كميته تدوين آيين‌نامه‌هاي انجمن بتن اروپا (fib) و عضو كميته تدوين مقررات ملي ساختمان كشور هستند.


 


٠٨:٢٨ - چهارشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٨    /    عدد : ١٩١٢    /    تعداد نمایش : ١٦٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: