مطابق بند 16-2 مبحث دوم مقررات ملي ساختمان (نظامات اداري)، گردش کار معرفي ناظران به صاحبکاران و شهرداري به صورت زير ميباشد:
16-2-1 صاحبکار ساختمان پس از مراجعه به مرجع صدور پروانه ساختمان و تشکیل پرونده ساختمان و دریافت دستور نقشه (مجوز تهیه نقشه) و مراجعه به طراح و تهیه طرح اولیه و اخذ تاییدیه طرح به لحاظ رعایت ضوابط شهرسازی از مرجع صدور پروانه ساختمان، با در دست داشتن دفتر اطلاعات ساختمان تکمیل شده توسط طراح به همراه یک سری نقشههای اجرایی کامل، به سازمان استان مراجعه و ضمن معرفی مجری موردنظر خود، درخواست معرفی ناظران مربوط به ساختمان خود را مینماید.
16-2-2 سازمان استان پس از کنترل صلاحیت و ثبت ظرفیت اشتغال طراح و مجری در دفاتر مربوطه و کنترل نقشههای تهیه شده به صورت کامل و همچنین بازبینی دفترچه اطلاعات ساختمان ارایه شده توسط طراح، با توجه به ماده 37 قانون و تبصره 2 ماده 24 آییننامه ماده 33، حقالزحمه نظارت ناظران، ناظر هماهنگکننده و تهیه و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، حسب گروه ساختمان بر اساس قیمتهای مندرج در جدول شماره 10 فصل پنجم مبحث دوم را محاسبه و به صاحب کار اعلام مینماید.
16-2-3 صاحب کار مبالغ مربوط به حقالزحمه فوق را در وجه سازمان استان واریز نموده و رسیدهای مربوطه را به سازمان استان تسلیم مینماید (نحوه محاسبه حقالزحمه نظارت و تهیه و صدور شناسنامه فنی و ملکی در فصل پنجم مبحث دوم اعلام گردیده است). سازمان استان نیز پس از دریافت رسیدهای فوق، نسبت به معرفی ناظران و تعیین ناظر هماهنگکننده ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان و صاحبکار اقدام مینماید.
16-2-4 صاحب کار با در دست داشتن معرفینامه مربوط به ناظران و ناظر هماهنگکننده و مجری به همراه نقشههای اجرایی کنترل شده توسط سازمان استان جهت اخذ پروانه ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان مراجعه مینماید.
16-2-5 ادامه مراحل صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان استان و سپس صدور پایان کار ساختمانی از طرف شهرداری در فصل ششم مبحث دوم ذکر شده است.