تاکید بر ایجاد زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در ساختمانها
در جریان بازدید اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، بر لزوم پیشبینی زیرساختهای لازم جهت نصب تجهیزات شارژ در ساختمانها تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، دکتر سید محمدرضا موسوی تقیآبادی، عضو هیئت مدیره برق سازمان، ضمن تأکید بر رعایت اصول ایمنی در شارژ خودرو گفت:پریز و کابل تغذیه شارژرها باید دارای ارت مناسب با مقاومت پایین باشند. در غیر این صورت، دستگاه دچار اختلال شده و خطای ارت اعلام میکند.
وی افزود:باتری خودروهای برقی در زیر شاسی خودرو نصب شده و میزان پیمایش آن وابسته به ظرفیت باتری (بر حسب کیلوواتساعت)، استفاده از سیستمهای سرمایشی یا گرمایشی و فعال بودن سیستم صوتی خودرو است.
شارژر ها ۳۲ آمپر Wall box خانگی دارای load balancer یا تنظیم خودکار جریان شارژ هستند و با توجه به جریان مصرفی بارهای الکتریکی آپارتمان ،جریان شارژ باطری خودرو را کنترل میکنند .
سید مجید ضیاقریشی، عضو هیات مدیره برق سازمان، در این بازدید با اشاره به گسترش استفاده از خودروهای برقی و نیاز مداوم به شارژ باتری آنها اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد استفاده از خودروهای برقی، طراحی و اجرای زیرساختهای تأسیسات الکتریکی برای نصب تجهیزات شارژ در محل پارک خودروها در ساختمانها، امری ضروری است.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی در نظر دارد جانمایی محل نصب شارژرهای خودروهای برقی در پارکینگ ساختمانها را متناسب با الزامات فنی و استانداردهای تأسیسات الکتریکی انجام دهد، به نحوی که برق مورد نیاز این شارژرها از کنتور اختصاصی مالک خودرو تأمین شود.
ضیاقریشی همچنین به ضرورت پیشبینی ایستگاههای شارژ عمومی در برجهای مسکونی پرتراکم و ساختمانهای تجاری با تردد بالا اشاره کرد و افزود: این موضوع باید در طراحی معماری و تأمین نیروی برق تاسیسات این شارژر ها مدنظر قرار گیرد.
در ادامه بازدید، مهندس لاله قاضیزاده، مسئول نظارت مضاعف برق سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، اظهار کرد: مهندسین دخیل در پروژه های ساختمانی جهت طراحی ، اجرا و نظارت بر اجرای زیرساختهای مربوط به نصب شارژر خودروهای برقی منطبق با مقررات ملی ساختمان و استانداردهای معتبر دورنگری های لازم را مد نظر قرار دهند.
وی افزود:این اقدامات در راستای ارتقای ایمنی، بهداشت، بهرهوری انرژی و حمایت از بهرهبرداران ساختمانها صورت میگیرد.
قاضیزاده همچنین به مشخصات فنی ایستگاههای شارژ اشاره کرد و گفت: برای مجتمعهای بزرگ مسکونی و تجاری، شارژرهای سریع DC با ظرفیت ۳۰ کیلووات پیشنهاد میشود که زمان شارژ خودرو را به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کاهش میدهد. در مقابل، برای ساختمانهای مسکونی کوچک، شارژرهای AC خانگی با جریان ۳۲ آمپر مناسب است که زمان شارژ بین ۶ تا ۸ ساعت خواهد بود.
وی همچنین درباره شارژرهای پرتابل خاطرنشان کرد:این شارژرها از طریق دوشاخه به پریز برق متصل میشوند زمان شارژ آنها بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت و محدوده تنظیم جریان بین ۶ تا ۱۶ آمپر است.